Sunday, November 12, 2006

Fjerde rejsebrev fra Lene

Billeder fra den lange lange cykel tur, bjergene, vandfaldene, fra byen Banos fyldt med aske, fra vulkanen, asken over bjergene, fra vild halloweenfest paa skolen, fra stor flot kirke i den gamle by i Quito og af min vaerts mor, lillesoester og hund.

Mojn Jeg har det stadig godt og er meget glad for at faa mails fra jer:) Jeg er traet og gaar meget i skolen, men weekenden var god. Vi tog en bus lige efter skole da vi proevede saa vidt muligt at undgaa at koere mens det er moerkt- det er lidt farligt i bjergene. Busstationen er virkelig et marked af folk der raaber om at man skal koebe dit og dat og folk der naermest tager fat i en for at proppe dig ind i deres bus. Bus turene er ogsaa altid speciele. Der er altid hoej latin/sydamerikansk musik eller en film koerende. I bussen satte vi for foerste gang vores rygsaekke paa gulvet mellem vores ben, normalt plejer vi at have dem paa skoedet da det er ret ricikabelt at have den alle andre steder. Vi sad foran tog drenge, og det viste sig at de to drenge kravlede ned under saedet og proevede at aabne vores rygsaekke, de kunne ikke aabne min da der var laas paa, men de aabnede min venindes rygsaek og tog hendes kamera. Heldigvis kunne min veninde maerke at der skete noget saa hun kiggede under saedet, og ligesom hun kiggede havde drengen hendes kamera i haenderne og hun var hurtig nok til at tage det fra ham. Det var virkelig taet paa. De to dreng loeb ud af bussen og derefter snakkede hele bussen om hvad der var sket. Vi kunne ikke andet end at grine af det, men en anden mand i bussen havde set det hele og var blevet bange for at de to drenge ville roeve hele bussen, saa han havde gemt sin mobil og pung mellem saederne og var meget bange. Vi kunne ikke andet end at grine af det:) Lidt efter kom der en saelger ind i bussen som virkede meget aggressiv saa aggressiv at busmanden bad ham forsvinde, og da han alligevel blev i bussen var der en anden mand som raabte noget til saelgeren, og rejste sig op og truede ham med sin pistol, saa han loeb ud af bussen... det var lidt vildt. Bagefter fandt vi ud af at manden med pistolen rent faktisk forsvarede os gringoer, men jeg var saa traet at jeg verken var skraemt eller nervoes men egentlig bare synes det var en oplevelse! Da vi endelig kom til banos vidste det sig at vaere en rigtig tursit by. Igen var vi heldige med et godt hostel. Loerdag lejede vi 3 cykler og cyklede fra banos til Puyo- hvilket er 63km ned men det svaere mest op af bakke. Det var en meget meget flot tur og vi stoppede ved Ecuadors stoerste vandfald, men det var roev haardt! Det tog os ca.7 timer og to timer foer vi var der gik mine gear istykker saa jeg kun havde det hoejeste- det er meget meget haart op af bjerg!! Vi tog en bus tilbage til Banos, fra Puyo og da vi kom tilbage var der et ca.4cm lag aske over hele byen. Det skydtes at en vulkan lige ved siden af byen udbroed for to uger siden, og man kunne stadig se den store sky af aske over vulkanen. Det var meget specielt! alle bar masker og solbriller, og var sorte i ansigtet, og det blev vi ogsaa. Den naeste dag tog vi til et af byens beroemte bade (banos er kendt for sine varme kilder med helbredende virkning) Og derefter til et dampbad (hvad hedder det?) hvor vi skiftede mellem varmt og koldt og afsluttende fik en massage- det var rart! Efter det lejede vi en jeep med chaufoer og koerte op paa et bjerg hvorfra vi kunne se vulkanen og hele det omraade den havde ramt. Man kunne se hvordan asken steg op fra et areal af 3km fra vulkanen og nogle af de omraader der var blevet ramt af den sorte lava (som mest bestaar af pimpsten, meget tyktflydende lava). Det var meget specielt, har aldrig set noget lignende! Derefter tog vi en bus hjem, denne gang uden drama og pistoler. Igaar (tirsdag) tog vi til mitad del mundo (verden midte) og det var fint. Vi proeve nogle af eksperimenterne og ... det var meget sjovt - man har ingen balanceevne paa ekvator. Derefter spiste og hyggede vi i byen, som fejrede de doedes dag med god mad, kostumer colada morada (en speciel ret kage med en kop baer groed- specielt men smager ok). Jeg var for traet til at deltage i festen og tog en taxa hjem. I morgen er min sidste dag i skole her i Ecuador og jeg har en eksamen som jeg ser knap saa meget frem til. Paa fredag kommer Lotte, og paa loedag tager vi sammen til Galapagos- jeg glaeder mig meget. Rigtig meget! rigtigt rigtig rigtig meget! Jeg haaber at i har det godt i Danmark og nyder at vi faktisk har fire aarstider, efteraaret er en af de smukkeste! mange kaerlige hilsner fra Lene

0 Comments:

Post a Comment

<< Home