Wednesday, November 29, 2006

smukke og fattige bolivia..

(Solnedgang i Bolivias bjerge)

Fredag aften kl.22 tog vi bussen mod Bolivia efter en dejlig middag med Niels og Louise (danskerne fra Galapagos). Vi soergede selvfoelgelig for at tage den direkte bus der baade havde varme og fjernsyn og store bredde saeder, vi havde bare ikke overvejet at damen der solgte os billeterne kunne finde paa at lyve for os, derfor endte vi i en lorte bus uden varme, fjernsyn, store saeder og den var paa ingen maade direkte. oev! Vi blev udsat for naesten at faa stjaalet vores ting af en gruppe der sad bag os. Vi rejste med en pige fra Sverige Fanny, som uheldigvis fik stjaalet sit kamera. Ud over det maate vi skifte bus efter at have ventet 2 timer paa en skole klasse ved graensen til Bolivia og endte med at komme 4 timer senere en lovet.

Vi ankom til La Paz (Bolivias hovedstad, verdens hoejest beliggende hovedstad) kl.17 og tjekkede ind paa et udemaerket hostel midt i centrum. Derefter tog vi ud og spiste paa verdens hyggeligste restaurent, som kun var oplyst af starinlys- ah... Derefter tog vi i biografen og saa en engelsk film som viste sig at vaere helt god, med popkorn og cola.

Den naeste dag besluttede vi os for at besoege byens mange markeder. Vi orkede ikke flere busture og travede derfor rundt i La Paz stejle gader og kiggede paa alt lige fra udstoppede leopardunger, indtoerrede lamafostre (som bringer held), toerrede froer, kattepoter, toerrede baeltedyr, toerrede flagermuseunger, blodigt koedmarked med tyrenosser og diverse aedlere dele fra kaempe dyr, bure proppet med levende duer, kaniner, marsvin, aender, kyllinger og kattekillinger som trampede hinanden ihjel pga. mangel paa plads. Det var forfaerdeligt og vi var meget forarvede. I Bolivia har de mange problemer med folk som ikke overholder dyrerettighederne og det fik vi virkelig at se.

Vi regnede egentlig med at Bolivia var billigt, da det er det fattigste land i Sydamerika, men vi fandt da hurtigt ud af at priserne for turister er hoeje, nok mest fordi deres stoerste indtjening er turister og kokain. Om aftenen spiste vi paa klammeste sted med kylling? - hvorefter vi ville ud at hoere noget musik, men endte lidt halvtraette paa en cafe med en lokal oel i haanden.

Mandag havde vi taenkt os at tage til Puno, men da der kun gik meget tidlige busser og vi var virkelig traette, satte vi naesen hjemad. Busturen gennem Bolivia var utrolig smuk og paa turen hjem sad vi i brede laedersaeder, i en bus med fjernsyn og varme og stewardesse- ahh...

Vi var hjemme omkring kl.23 og meget traette tirsdag morgen maatte vi fortsaette livet som spanskstuderende og profesorita...