Friday, December 01, 2006

Foerste rejsebrev fra Lene- Peru

(Billeder fra skolen hvor jeg arbejder og af familien) Saa er vi kommet til Peru Efter en nat i Lima ankom vi til Cuzco fredag d.17.11.06. lige til frokost tid. Familierne kom og hentede os i lufthavnen og vi bor kun 5 huse fra hinanden og det er meget rart og praktisk! Jeg er kommet til en familie hvor faren og moren ikker taler engelsk, begge arbejder hjemme som grafiskedesignere og de laver bla. boeger om landet og foldere for forskellige kunstnere. De har en datter paa 25 som har studeret kommunikation og lige nu arbejder paa et projekt som skal forbedre kommunikationen mellem land og by. De har ogsaa en soen paa 20 som studerer tusrisme paa sit sidste arr, hvilket er en god hjaelp naar man skal ud at se noget. Da jeg kom fik jeg masser af god mad og en kaempestor kop coca-mate, hvilket resulterede i at jeg for det foerste fik det helt fantastisk godt og derefter sov fra kl.15 om eftermiddagen til kl.9.30 den naeste dag. Den naeste dag tog min vaerts far mig med paa marked og det var virkelig sjovt. Paa vejen stoppede han op ved forskellige monumenter og forklarede hvad de stod for og paa markedet gik vi rundt ogsaa paa alle de frugter og groentsager jeg ikke kendte og nogle af dem koebte vi med hjem saa jeg kunne smage dem. Ud over det gik vi rundt paa markedet med koed hvilket er virkelig ulaekkert, med fluer og hunde og doede dyr over det hele- oksehoveder, hele grise, faare testikler og saa selvfoelgelig marsvin. Marsvin er en almindelige spise i sydamerika og da vi kom hjem fik jeg da ogsaa at se lige noejagtigt hvor almindeligt det er. Oppe paa taget hos familien gar de nemlig et lille bur med 10-20 marsvin alene til at slaaihjel og spise. Jeg har dog sagt at jeg ikke spiser marsvin! Soendag tog jeg med familien ud til forskellige steder hvor de skulle stemme paa ny borgmester og destrikt-"borgmester"(hvad hedder det?) Det var sjovt nok at se hvordan det skulle foregaa, med meget politi, militaer, fingeraftryk og billede. -er glad for det ikke foregaar saadan i Danmark. Egentlig gik weekend stort set med at slappe af, snakke med familien og saa fik jeg laest de tre boeger som jeg havde medbragt. Jeg havde virkelig brug for at slappe af. Familien her har jeg det faktisk bedre med end dem i Ecuador. Det er rart at de fortaeller mig saa mange ting og det er rart at de laver endnu bedre mad end i Ecuador- ah... Mandag troede jeg jo saa at jeg skulle starte paa mit voluntoer arbejde, men det vidste sig at jeg bare skulle paa city-tour. Det var nu ogsaa meget rart. Cuzco er en virkelig virkelig charmerende by, med masser af historie og inkaruiner over det hele, her er meget smukt, og jeg foeler mig godt tilpas. Tirsdag startede jeg paa voluntoer arbejdet. Jeg arbejder paa en lille skole, med en klasse med 20 boern (selvom de havde sagt omkring 40-50 boern) i alderen 3-5 aar. Da jeg foerst saa stedet taenkte jeg at det mere lignede end stald forklaedt som skole i en baggaard i et faldefaerdigt afsides kvarter, med boern som var meget fattige og meget beskidte, men nu taenker jeg at de har det rigtig rigtig godt og at de er beskidte fordi de er boern og at skolen og "skolegaarden" ser ud som det gaer fordi de ikke passer bedre paa det. De moeder kl9.30 og beder i 10 min. hvorefter de har undervisning i 30.min derefter tegner de i 30 min. leger i en time, spiser 20 min. og beder igen i 10 min. -det er latterligt! Alle dagene har laerinden fortalt en historie paa 5min. foerste dag var det den store stygge ulv, hvor hun efter at have laest foerste side sagde- hvad kan man saa laere af det? man maa aldrig lukke op for fremmede for saa doer man. Anden dag fortalte hun historien om drengen som var gaaet alene over gaden og nu laa paa sygehuset- og hvad kan man saa laere af det? -hvis man gaar rundt alene saa doer man! Tredje dag laeret hun boernene om lyn og torden og det de laerte var- Naar det tordner og lyner skal man blive indenfor, for ellers saa doer man! Fjerde dag (i dag) Laeste hun de to foerste sidder af roedhaette- og hvad kan man saa laere af det? man maa aldrig tale med fremmede- for saa doer man! Jeg var til evaluering paa sprogskolen igaar, og jeg bad om at blive flyttet et andet sted hen, da hverken boernene eller jeg faar noget ud af min tilstedevaerelse, tror jeg forstyrrer mere end gavner, da jeg konstant bliver overfaldet med kys og kram og raab og skrig:) Men vi aftalte at jeg blev til onsdag og derefter kunne vi se paa andre muligheder. Da jeg sad i Danmark var det praecis dette arbejde jeg oenskede, men nu oensker jeg virkelig at hjaelpe et sted hvor de faktisk har brug for hjaelp, og overvejer at begynde at arbejde i et ungdomsfaengsel for drenge i alderen 12-18 aar, der har de virkelig brug for frivillige! Ellers har jeg det stadig godt og i aften tager vi til Bolivia. Foerst skal vi ud og spise med Louise og Niels (danskerne fra Galapagos) og derefter til soen titicaca og La Paz. Peru er virkelig et rart sted at vaere! Jeg haaber stadig at i har det godt i Danmark paa trods af moerke og kulde. Det er snart jul! jeg oensker mig dansk slik:) Mange varme hilsner fra LeneBilleder fra skolen hvor jeg arbejder og af familien

0 Comments:

Post a Comment

<< Home